کمیک پژوهی در ایران و جهان

درآمدی بر رسانه‌ی کمیک(پی‌نما)؛ کمیک پژوهی در ایران و جهان

Comics research in Iran and the world

میز مرجع‌سازی و قهرمان‌سازی اندیشکده‌ی هنر و رسانه‌ مرکز مطالعات راهبردی ژرفا، پژوهشی با عنوان «درآمدی بر رسانه‌ی کمیک(پی‌نما)؛ کمیک پژوهی در ایران و جهان» را در سال ۱۳۹۹ به سرانجام رساند.

این پژوهش که از نوع کاربردی و به روش تحلیل کیفی و مطالعه اسنادی و کتابخانه‌ای با هدف شناساندن رسانه‌ی کمیک(پی‌نما) و کمک به طرح تحولی مرکز رشد و شتابدهی کمیک انجام شده، به بررسی کاربردی و آکادمیک رسانه‌ی کمیک(پی‌نما)، تاریخچه‌ی تحلیلی کمیک در غرب (آمریکا، اروپا و…) و شرق (ژاپن، کره‌ی جنوبی و…) و تاریخچه‌ی تحلیلی کمیک در ایران می‌پردازد.

در این پژوهش وضعیت کتاب‌های کودک و نوجوان شامل وضعیت آماری در بازه‌ی ۱۰ ساله، ناشرین فعال، گروه‌های سنی پرطرفدار، آثار پرفروش، موضوعات پرمخاطب، علاقه‌مندی‌های کودکان و نوجوانان به تفکیک جنسیت و… نیز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

نتایج این پژوهش در بخش کمیک(پی‌نما) نشان می‌دهد که این رسانه، علاوه بر اینکه ارزان‌ترین پلت‌فرم خلق پیوست فرهنگی برای قهرمانان، ابرقهرمانان و حتی شخصیت‌های داستان‌هاست، توانایی حمل و بسط ارزش‌های دینی و انقلابی و درونى‌کردن ارزش‌هاى اجتماعى و اخلاق مدنى در کودکان، نونهالان، نوجوانان و جوانان را داراست و در بخش کتاب کودک و نوجوان نیز با توجه به آمار بدست آمده و پژوهش میدانی صورت گرفته، مشخص شده است که انتشار کتاب‌های کمیک از ظرفیت‌های بسیاری بالایی برخوردار است.

آخرین اخبار
اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up