نقد و بررسی خط مشی‌گذاری توسعه سواحل مکران

به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا، سومین نشست راهبرد  با محوریت توسعه سواحل مکران با حضور پوریا پرتو کارشنـاس و پژوهشگــر حـــوزه اقتصــاد برگزار شد.

در ابتدای نشست آقای فرحزادی مجری برنامه با بیان مقدمه ای از منطقه مکران  و تأکید بر اینکه علی رغم تلاش های فراوان هنوز پیشرفت آنچنان در این منطقه صورت نگرفته، از فراز و نشیب توسعه سواحل مکران از کارشناس مدعو سوال پرسیدند.

پوریا پرتو (کارشناس) در پاسخ به این سوال توضیح دادند که اولین سند توسعه مکران مربوط به سال 1368 می باشد و از آن زمان تا کنون انواع اقدامات، از تأکید مقام معظم رهبری بر سواحل مکران تا اشاره در سیاست های کلی و تشکیل ستاد توسعه مکران انجام شده؛ اما همچنان پیشرفت یا توسعه در آن منطقه تحقق نیافته است. پرتو ادامه می دهد: اگر زیرساخت ها فراهم نشود، حضور مردم معنا ندارد. بدون زیرساخت سایر بخش های مختلف جامعه اعم از بخش خصوص و … امکان حضور و فعالیت نمی یابند. ایشان تأکید می کنند که مطالعات و پروژه های زیرساختی خوبی انجام شده؛ ولی مدل توسعه و تکمیل زیرساخت هنوز مشخص نیست. گلوگاه این مطلب نیز مسأله تأمین مالی می باشد. آقای پرتو در مورد آسیب دیگر پیش رو در منطقه به کمبود نیروی ماهر کارامد برای توسعه اشاره کرد نه فقط از جهت نیروهای مهندسی بلکه از جهت مدیران دولتی حاضر در منطقه یعنی نبود مدیرانی که توان پیشرانی توسعه را داشته باشند باعث توقف توسعه در منطقه شده است.

نقش پیمان های خارجی در توسعه مکران چگونه است؟

 آقای پرتو برای پاسخ به این سوال ابتدا به قانون تأمین مالی زیرساخت ها اشاره کرد. پرتو توضیح داد: ما محکوم به استفاده از سرمایه گذاری خارجی در توسعه مکران نیستیم. بالاخره طی سالهای گذشته نیز پروژه هایی انجام شده؛ اما سرعت انجام کارها پایین است. ما باید نسبت به این موضوع که سرعت توسعه برای ما اهمیت دارد یا خیر تصمیم بگیریم. همچنین افزودند خلأ قانونی ما در موضوع تأمین مالی تا حد زیادی رفع شده؛ اما تا تبدیل قانون ها به آیین نامه و رسیدن به اجرا فاصله ای چند ساله پیش رو داریم. پرتو اشاره کرد که جهش در توسعه مستلزم سرمایه گذاری است. این کارشناس مسائل اقتصادی توضیح داد: همکاری با هر کشوری، دادن نوعی امتیاز راهبردی محسوب می شود برای معاوضه آن شما باید توانایی قیمت گذاری روی امتیازی که می دهید را داشته باشید. همکاری با هند به معنای تشکیل کریدوری است که منافع رژیم صهیونیستی را نیز تأمین می کند. همین هند با عضویت در پیمان بریکس خود را برای آینده نوظهور با وجود قدرتهایی همچون چین و روسیه اماده می کند و در مقابل امریکا، قرار می گیرد. شما باید بفهمید با کدام دارید مذاکره می کنید، هند امریکایی یا هند بریکس. آقای پرتو به این مسئله مهم  اشاره کرد اگر می خواهیم کریدور سی پک را فعال کنیم باید حتمأ روی کاهش تنش هایمان با پاکستان تمرکز کنیم.

آیا دولت در مورد توسعه این سواحل عزم جدی دارد؟

جناب آقای پرتو در پاسخ به این سوال توضیح داد با اینکه آقای پزشکیان اخیرأ تأکیداتی بر اقتصاد دریا داشته است، اما از انجا که جهت گیری تیم سیاست خارجه دولت سیاست توازن و کارکردن با همه می باشد. این امر از جهت سرمایه گذاری خارجی با مشکل مواجه می شود. سیاست توازنی مستلزم نوعی بی هویتی ایدئولوژیک است که کشور ما چنین کشوری نیست. از طرفی در شرایطی که کشورها بلوک بندی شده و برای یک جنگ اقتصادی تمام عیار آماده شده اند عدم عضویت در هیچ بلوکی باعث می شود کشورهای عضو هر بلوک صرفاً از شما در راستای اهداف خود استفاده کنند و شما توسعه پیدا نمی کنید….

folderنشست‌ها
bookmarkنشست
آخرین اخبار
اخبار مرتبط
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x