اقنـاع مـردم منطقـه نسبـت به پیشرفت سواحـل مکـران باید اولویت باشد

به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا، در ابتدای نشست آقای مظلومی مجری برنامه با مقدمه ای به وضعیت منطقه مکران پرداخته و از  کارشناس مدعو خواستند بطور کلی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید مکران را تشریح نمایند؟

حجت الاسلام والمسلمین باقر بیک در پاسخ به این سوال فرمودند که منطقه مکران منطقه ای بکر است که از جنبه دسترسی سریع به اقیانوس، گردشگری، ذخایر دریایی و …  بی نظیر است. اما متأسفانه پیشرفت چندانی در این منطقه صورت نگرفته است. البته حاکمیت کمک های بسیاری بخصوص در ساخت مسکن، برق، آب و جاده به مردم رسانده؛ اما به لحاظ توسعه، اعم از توسعه صنعتی، نفتی، پتروشیمی که این منطقه آمادگی کافی را دارد، توسعه ای صورت نگرفته است؛ حتی افرادی که آماگی خود را به صورت گسترده برای سرمایه گذاری در منطقه اعلام کرده اند بنا به دلایلی از جمله بروکراسی عجیب و قوانین سخت حاضر به سرمایه گذاری نشده اند. یکی  دیگر از مشکلات ما در آن منطقه عدم مدیریت یکپارجه و عدم حضور مدیر قوی و آشنا به منطقه است.

مظلومی (مجری) در ادامه سوال کرد نقطه قوت فرهنگی منطقه چیست؟

منطقه بکر است. اگر کار فرهنگی اشتباه یا درستی انجام دهیم، ماندگار می شود پس باید توجه کنیم در هر صورت بکری آنجا تمام می شود. نکته مهم این است که مسئولان منطقه تمایل چندانی برای انجام کار فرهنگی نشان نمی دهند. در حالی که که برای هر فعالیتی باید به پیوست فرهنگی آن توجه شود.

آقای مظلومی پرسیدند که ویژگی های مردم منطقه بلوچستان چیست؟

بنده هم قبل از اینکه به آن منطقه بروم نسبت آن منطقه دید خوبی نداشتم. تصور عموم از مردم بلوچستان تصور اشتباهی است. مردم بلوچ از عمق جان معتقد به انقلاب و مدافع انقلاب هستند. مردم بلوچستان، مسلمان حقیقی اند. خدمات نظام را در منطقه لمس کردند. بارها مردم بلوچستان در جلسات اشاره کردند که قبل از انقلاب اسلامی زندگی انسانی نداشتند. هرچند هنوز منطقه خیلی جای خدمت رسانی  بخصوص در بخش آموزش و بهداشت دارد. مردم بلوچ مردم قدرشناسی هستند چون خدمت را درک می کنند. مردم بلوچ بسیار خونگرم هستند. معروف است اگر کسی پدر یک بلوچ را به اشتباه به قتل برساند، برود روی فرش آنها بنشیند، می گویند این فرد بخشیده می شود. مردم بلوچ نسبت به لباس، قوم، ناموس، اسلام و انقلاب حساسیت داشته و صاحب تحلیل سیاسی هستند.

آیا مردم بلوچ در مقابل توسعه و پیشرفت مقاومت دارند؟

آن ها از توسعه استقبال می کنند اما توقعات بجایی همچون استفاده از نیروی کار مردم بومی را خواهان هستند و سهم استان  و مردم منطقه از توسعه باید مشخص باشد که این یک خواسته منطقی است.

در ادامه مجری پرسید آیا بر کارکرد سازمان تبلیغات در توسعه مکران توجهی شده است؟

خیر. حتی وقتی از طرف ما مراجعه شد به استانداری و … محلی از اعراب قائل نشدن. آنها اصلأ ما را در اندازه این موضوع نمی بینند؛ با اینکه شبکه های مردم نهاد ما همچون نماز جمعه، شبکه هیئات، شبکه قرآن و…. در آنجا بی نظیر کار می کنند. به عنوان مثال حتی از مولانا عبدالرحمن چابهاری بعنوان یک شخصیت بزرگ و صاحب نفوذ در راستای توسعه مکران استفاده نشده است. به سازمان تبلیغات مأموریتی داده نشد، نه در دولت شهید رئیسی و نه در دولت روحانی.

یکی از کارهای مهم ما در استان سیستان و بلوچستان، راه اندازی خانه های دین و زندگی توسط صاحب آن خانه با هزینه خود فرد و راهبری و کمک فکری سازمان تبلیغات بوده است. تمام نیازها و مهارتهای مورد نیاز خانم ها از گلدوزی و خیاطی تا کار فکری از طریق آن خانه ها تأمین می شود. ما نزدیک به ۵۰۰ خانه دین و زندگی در منطقه سیستان و بلوچستان داریم، اما در توسعه مکران اصلأدیده نشده اند. در بین مردم بلوچ احترام و حرف شنوی زیادی از علما وجود دارد. در این منطقه از علمای سنی تراز انقلاب کمتر در امور توسعه استفاده می­شود. خیلی از این علما حتی دیده نمی شوند. بعنوان مثال افرادی که یک دهم سواد مولوی عبدالرحمن چابهاری را ندارند اما به خاطر تریبون و امکانات دیده می شوند.

در مجموع می توان گفت؛ مهم­ترین عاملی که باید در نظر گرفت این است که قبل از هرچیزی هم اندیشی و اقناع سازی  مردم منطقه نسبت به نتایج توسعه سواحل مکران در اولویت قرار گیرد. مردم منطقه باید متوجه شوند که توسعه مکران به نفع آنهاست. باید از طرف سازمان های مسئول توسعه و پیشرفت منطقه گام های مثبتی برداشته شود، در این صورت شرایط برای حضور نهادهای فرهنگی هم مهیا خواهد شد وگرنه ما تبدیل به یک مهمان ناخوانده خواهیم شد.

folderنشست‌ها
bookmarkنشست
آخرین اخبار
اخبار مرتبط
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x