پاسداشت حماسه چالدران با همکاری مرکز ژرفا برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا؛ در راستای تقویت هویت فرهنگی و افزایش انسجام ملی و تعظیمِ نشان‌های ایرانی‌اسلامی با همکاری فرمانداری، اداره میراث فرهنگی و سپاه شهرستان چالدران، همچنین بنیاد ایران‌شناسی، اقدام به برگزاری دومین پاسداشت حماسه نبرد چالدران کرد.

این همایش در روز پنج‌شنبه دوم شهریور 1402 با حضور استادان، پژوهشگران، مقامات کشوری و استانی و حضور گستردۀ گروه‌های مختلف مردم در یادمان شهدای چالدران برگزار شد. سخنان سخنران ویژۀ این همایش هویت‌ساز آقای دکتر محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی، با استقبال و تحسین حاضران مواجه شد. ایشان دو درس از حماسه چالدران را راهبردی و مهم دانستند. نخست آن‌که اختلافات دینی و قومی همواره خطرساز است و در این زمینه باید هوشیار بود. سلطان عثمانی با برجسته‌سازیِ اختلافِ مذهبی زمینه‌سازِ نبرد خونین چالدران شد و نباید نسبت به آن غفلت ورزید.

مطلب دوم در رابطه با دستیابی به دانش و فناوری نوین و پیشرفته است. آن‌چه علت اصلی شکست حماسه‌سازان چالدران بود بهره‌نبردن از سلاح پیشرفتۀ روز بود. رشادت و دلاوری و ایمان برای انسان مسلمان لازم است، ولی کافی نیست؛ درسی که ما از چالدران می‌گیریم استفاده و تجهیز به سلاح پیشرفتۀ بازدارنده است. ایشان با تأکید بر شناسایی نمادهای هویتی در سراسر کشور، آشناشدن نسل جدید با تاریخ و هویت ایران را، با توجه به هجمۀ هویتی دشمنان مردم ایران ضروری دانستند.

اخبار مرکز مطالعات راهبردی ژرفا را می توانید از طریق اپلیکیشن های بله و ایتا به آدرس زیر دنبال کنید:jsrc_ir @

 

آخرین اخبار
اخبار مرتبط
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x