به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا، محمد رضا عابدی مربی و سرپرست گروه سرود مشکات؛ به عنوان مهمان جلسه و آقای محمد هادی خاکی؛ فعال حوزه سرود به عنوان منتقد در جلسه حضور داشتند.
آقای عابدی درباره گروه سرود نور مشکات گفتند:
گروه نور مشکات را در سالهای اخیر به بحث پروفورمنس میشناسند، یعنی من روی این قضیه، چون دیدم بخواهیم نخواهیم در سالهای اخیر همه داریم پلی بک میخوانیم، من توجیه دارم برای پلی بک خواندن البته، حالا این توجیه هم، ما را دفتر آقا خواستند، یک تقدیری کردند از گروه ما، آنجا یک عزیزی که بودند گفت توروخدا یک کاری کنیم لایو بخوانیم، چقدر پلی بک؟ من این را قبول دارم، به موقعش هم آماده هستیم که بچهها دارند به شکلی باهاشون کار میشود که هر زمانی لازم باشد زنده بخوانند، ولی حالا که مجبور هستیم که خیلی جاها به جهت نبود سیستم صوتی مناسب، نداشتن فضای مناسب پلی بک بخوانیم، ما آمدیم یک کار نویی کردیم، چند ساله که حالا میبینم اخیراً مثلاً توی عصر جدید اتفاقی که افتاد گروهی که آمد سعی کرد پرفورمنس اجرا کند، ما پرفورمنسمان پرفورمنس محتوایی است، یعنی آقای حسین میرزاییان، شاگرد درجه یک سید جواد هاشمی در بحث بازیگری میآید، ما شعر را بهش میدهیم، رویش طراحی حرکت میکند، با بچهها مفصل و چند جلسه کار حرکتی میشود، الان ما داریم کار پرفورمنس انجام میدهیم، میخواهم پیشنهاد بدهم چون بازخورد خیلی خوبی میگیرم، جاهایی که داریم میرویم گروه را، شاید یکی از پرکارترین گروههای استان تهران باشیم، ما به همین جهت بچهها را زیاد کردیم که در آنِ واحد 3 تا گروه میشوند بچهها در 3 تا مکان مختلف باید بروند، یکی از دلایل جذابیتش بحث نمایش سرود بودن یا همان پرفورمنس است که الان مدتهاست دارد انجام میشود.
خاکی در نقد عدم تخصص بعضی از مربی ها گفت:
هویتی که به نام مربی ما دستش را میگیریم بالا، میگوییم آقا امروز شما مربی و سرپرست هستی، مربی و سرپرست اولین اتفاقش یک روانشناس خوب است، این مربی باید قبلش متربی خوبی باشد، خودش بزرگ شده باشد، نهال باشد، به من یک شبه نمیتوانند بگویند آقا رستم خاکی، بعد از فردا راه بیفتم رستم رستم، کل کوچه را رستم کنم، نمیتوانم این کار را بکنم، من مسیری که در تعالی باید داشته باشم بدانم کوچه و پس کوچههای توچال، گلابدره، منتهی الیه جمشیدیه و منظریه، اخر میرسم مثلاً به شهدای گمنام. یک مربی خوب، یک سرپرست خوب، اول هادی خوبی است، مسیر را خوب میشناسد، حامی خوبی است، آدم فنی است، به اضافه اینکه جاهایی که ایشان وجود نازنینشان را خیلی متواضعانه دارند میگویند، من یک جای کار خوب توانستم جذب بکنم، از یک جا به بعد هم آقای ذوالفقاری آمد، آقای فلانی را آوردیم، بعد برایش مربی ورزش میآورم، شناگر خوبی بشود، نفسش باز بشود.
عابدی درباره مراحل تولید گفت:
در بحث تولید یا شما خودتان به این نقطه میرسید که میخواهید برای یک موضوعی یک کاری بکنید، یک کلیدواژههایی را دنبال میگردید، الان برای بحث حاج قاسم سلیمانی میگردید کلیدواژههایی را پیدا میکنید، میدهید به آقای شاعر، آقای شاعر شعری را میگوید، شما رفع اشکال میکنید، میدهید به کسی که قرار است ملودی کار را بسازد و آهنگساز کار، من همینجا تشکر کنم از برادر عزیزمان هادی قاسمی از آهنگسازان خوب کشور، از مربیهای خوب و توانمند که بار اصلی کارهای ما را، زحمت حضور در استودیو و کارهای دیگر را برعهده دارند، کار میرود دست تنظیم کننده، و همینجا هم عرض میکنم پاسخ سوال شما همین بخش است که الان بخش تنظیم اگر شما بخواهید ساز زنده هم در کار بگیرید و استفاده بکنید، یک ساز، دو ساز، بههرحال اینها هزینهبر هست و هزینهبر ترین قسمتش همین ماجرای تنظیم است و بعد در نهایت هم که میرود برای ضبط و میکس و مستر و در نهایت خروجی کار میآید بیرون.
خاکی در نقاط عطف مهم در حوزه سرود که متاسفانه بسیار ضعیف عمل کرده است به تهیه کنندگی این حوزه اشاره کرد و توصیه کرد که فعالان این حوزه تهیه کنندگی سرود را به صورت حرفه ایی یاد بگیرند.