بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در حوزه گردشگری

چالش‌ها و فرصت‌های قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه‌کاربردی فضای مجازی در حوزه گردشگری

چالش ها و فرصت های قانون حمایت از حقوق کاربر

مقدمه:
موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی بیش ترین تاثیر را در مراحل پیش، حین و پس از سفر دارا می باشند. تحولات فناوری اطلاعات هزینه‌های جستجو را کاهش داده و باعث افزایش قدرت مشتریان می‌شود، زیرا به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا نقش فعال‌تری در فرایند تصمیم گیری داشته باشند. بر همین اساس با توجه به مطرح شدن طرح صیانت از فضای مجازی میز گردشگری مرکز مطالعات راهبردی ژرفا با برگزاری نشستی به چالش­ها و مشکلات، نقاط قوت و فرصت­ها و در نهایت ارزیابی کلی خود را در خصوص تاثیراتی که این طرح می­­تواند بر حوزه گردشگری داشته باشد، پرداخته است که شرح مختصری از نتایج نشست به شرح ذیل است:

Investigating the plan to protect the rights of users in the field of tourism

چالش ها و مشکلات:

  • قانون باید جامع و مانع باشد. یعنی اجازه هرگونه سو برداشت و یا به زبان خودمانی دور زدن را ندهد. مهم ترین مشکل این طرح، ایهام و تفسیر پذیری آن است.
  • کنش ما با این طرح مشخص است ولی واکنش بازارهای خارجی را دقیق نمی دانیم. آیا شبکه­های اجتماعی قانون مدنظر را می پذیرند یا رد می کنند؟
  • بازخورد فعالان گردشگری و صاحبان کسب و کار در این مدت مثبت نبوده است و بیش تر به سمت دیدن نیمه خالی لیوان، بی اعتمادی، قطع یا محدودیت زیاد شبکه های اجتماعی پرطرفدار پیش رفته است.
  • نقاط قوت و فرصت ها:
  • همگان آگاه­یم که در دنیای گشوده شده به فضای مجازی ضرورت دارد تا قوانین و چارچوب های دقیق و متناسب با سرعت رشد این فضا داشته باشیم. تا هم محیط مطلوب شکل گیرد و هم بهره اجتماعی و اقتصادی انجام پذیرد.
  • مکلف کردن شبکه­های اجتماعی خارجی به اخذ مجوز، معرفی یک نماینده قانونی و پذیرش تعهدات ابلاغی کیمسیون گامی مثبت تلقی می شود.
  • توجه و حمایت از خدمات پایه کاربردی داخلی ذیل صندوق حمایت می تواند در آینده به تقویت کارکرد عرضه کنندگان داخلی این خدمات منجر شود.
  • ارزیابی کلی:
  • این که برای فضای مجازی کشور چارچوبی تعیین می­شود و نحوه فعالیت و اداره آن تنظیم می شود، گام مثبتی است.
  • به نظر می­رسد ریشه مخالفت­ها بیش­تر در اعتماد اجتماعی کاربران به موضوع است.
  • از طرفی طرح ابهاماتی مبتنی بر تفسیر در درون خود دارد. به نظر برای رفع ابهامات در اذهان عمومی در ابتدا باید هدف از طرح به شکل شفاف بیان شود و نشست­های تخصصی با اصناف مختلف گذاشته شود تا مبادا قانونی نگارش نشود که کسب و کارهای دنیای آینده را مختل کند.
  • براساس محتوای طرح به نظر می­رسد عنوان طرح بیش تر به ساماندهی یا نظامند سازی خدمات پایه کاربردی فضای مجازی نزدیک تر است تا حمایت از حقوق کاربران. یکی از گام ها برای افزایش اعتماد شاید تغییر عنوان طرح باشد.
آخرین اخبار
اخبار مرتبط
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x