به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا، میز مرجعسازی و قهرمانسازی اندیشکدهی هنر و رسانه مرکز مطالعات راهبردی ژرفا، پژوهشی با عنوان «وضعیتشناسی کمیکبوک (پینما) در ایران» را در سال ۱۴۰۱ به سرانجام رساند.
این پژوهش از نوع کاربردی و به روش تحلیل کیفی و کمی و به کمک مطالعه اسنادی و کتابخانهای با هدف شناخت وضعیت میدانی این رسانه در ایران از سال ۱۳۸۴ تا خردادماه ۱۴۰۱ به منظور کمک به طرح تحولی مرکز رشد و شتابدهی کمیک انجام شده است.
در این پژوهش با استناد به آمار اخذ شده از خانهی کتاب و کتابخانهی ملی ایران، برای اولینبار در کشور، آمار و اطلاعات مبسوط و متقنی از این رسانه منتشر شده و علاوه بر بررسی ناشران و کتابهای چاپشدهی کمیک، به حضور کمیکها در فضای مجازی، افزونههای موبایلی، کمیکهای دیجیتالی و رویدادهای کمیک نیز اشاره شده است.
در این پژوهش همچنین مصرف مانگا و انیمه در ایران نیز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.