درآمدی بر رسانهی کمیک(پینما)؛ کمیک پژوهی در ایران و جهان
میز مرجعسازی و قهرمانسازی اندیشکدهی هنر و رسانه مرکز مطالعات راهبردی ژرفا، پژوهشی با عنوان «درآمدی بر رسانهی کمیک(پینما)؛ کمیک پژوهی در ایران و جهان» را در سال ۱۳۹۹ به سرانجام رساند.
این پژوهش که از نوع کاربردی و به روش تحلیل کیفی و مطالعه اسنادی و کتابخانهای با هدف شناساندن رسانهی کمیک(پینما) و کمک به طرح تحولی مرکز رشد و شتابدهی کمیک انجام شده، به بررسی کاربردی و آکادمیک رسانهی کمیک(پینما)، تاریخچهی تحلیلی کمیک در غرب (آمریکا، اروپا و…) و شرق (ژاپن، کرهی جنوبی و…) و تاریخچهی تحلیلی کمیک در ایران میپردازد.
در این پژوهش وضعیت کتابهای کودک و نوجوان شامل وضعیت آماری در بازهی ۱۰ ساله، ناشرین فعال، گروههای سنی پرطرفدار، آثار پرفروش، موضوعات پرمخاطب، علاقهمندیهای کودکان و نوجوانان به تفکیک جنسیت و… نیز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
نتایج این پژوهش در بخش کمیک(پینما) نشان میدهد که این رسانه، علاوه بر اینکه ارزانترین پلتفرم خلق پیوست فرهنگی برای قهرمانان، ابرقهرمانان و حتی شخصیتهای داستانهاست، توانایی حمل و بسط ارزشهای دینی و انقلابی و درونىکردن ارزشهاى اجتماعى و اخلاق مدنى در کودکان، نونهالان، نوجوانان و جوانان را داراست و در بخش کتاب کودک و نوجوان نیز با توجه به آمار بدست آمده و پژوهش میدانی صورت گرفته، مشخص شده است که انتشار کتابهای کمیک از ظرفیتهای بسیاری بالایی برخوردار است.