آسیب‌شناسی و بهبود طرح «سربازمعلم» صورت گرفت

به کزارش روابط عمومی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا، مراکز تربیت معلم با توجه به سهمیه های تخصیصی قادر به جوابگوئی کمبود شدید نیروی انسانی در برخی از استانهای محروم نمی باشند. به همین منظور برای جبران بخشی از این کمبودها، آموزش و پرورش از نیروهای حق التدریس پاره وقت و سرباز معلم استفاده می نماید. اگرچه وجود این نیروها برخی از کمبودهای مربوط به نیروی انسانی را در آموزش و پرورش برطرف می سازد، اما در صورتی که اهداف مدنظر از جذب سربازمعلمان به روشنی تعریف نشود و شاخصهای مرتبط با تحقق این اهداف در انتخاب نهائی آنان مدنظر قرار نگیرد و  این نیروها آموزشهای لازم را نبینند نه تنها ممکن است در درازمدت معضلاتی را برای نظام آموزش و پرورش به وجود آورد، بلکه برای اجرای برنامه های آموزشی نیز مشکلاتی را ایجاد می کنند و در خوشبینانه ترین حالت موجب ایجاد ضعف تحصیلی در دانش آموزان می شوند و در بدترین حالت تاثیرات مخرب اعتقادی و تربیتی بر نوجوانان و جوانان دانش آموز می گذارند. پس باید از یک نظام جامع گزینش برخوردار از معیارهای ارزیابی شفاف در رابطه با انتخاب از میان متقاضیان سرباز معلمی استفاده شود و آموزشهای ضروری به این نیروها چه قبل از رفتن به کلاس و چه ضمن تدریس ارائه شود.

 ضرورت و اهداف:

انتخاب سرباز معلمان در یک نظام دقیق جذب و بکارگیری و ارزیابی بر اساس معیارهای گام دوم انقلاب و نظام تحول آموزش و پروش فرصت آفرین است. در غیر این صورت مغایر اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت اسلامی است.

 موضوعات قابل ارائه:

آسیب شناسی روند موجود بکارگیری سربازمعلمان بر اساس بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری

بررسی سیاستهای کلان نظام از قبیل بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت و مقایسه آن با روند فعلی بکارگیری سرباز معلمان

 راهکارها و اقدمات / جمع­ بندی:

توجه به اسناد و سیاستهای راهبردی نظام در تمامی مراحل اعم از جذب، بکارگیری و خاتمه خدمت سرباز معلمان

توجه به بازخوردهای خبرگان مرتبط با موضوعات سربازمعلمان

آخرین اخبار
اخبار مرتبط
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x