اندیشکده‌ فضای مجازی

اندیشکده فضای مجازی ژرفا در هنگامه تأسیس در سال 1399 به حوزه‌های مختلف در زمینه مباحث سایبر می‌پرداخت. حقوق فضای مجازی، ساماندهی محتوا، پلتفرم‌ها و پیام رسان‌ها، مباحث بنیادین و فلسفی فضای سایبر، شبکه ملی اطلاعات، مطالعات مقایسه‌ای فضای مجازی در ایران و سایر نقاط جهان و غیره. این اندیشکده در 2 سال 1399 و 1400 با رویکرد گفتمان سازی، اقدام به برگزاری قریب به 600 نشست تخصصی و انتشار آن در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی کرد. انجام پروژه‌هایی در حوزه‌های فیلترینگ، سلامت و فضای مجازی در ایام کرونا، آموزش الکترونیک، راهبری فرهنگ تولید در فضای مجازی و گفتمان سازی در حوزه پیوست فرهنگی فضای مجازی و صوت و تصویر فراگیر از دیگر فعالیت‌های اندیشکده فضای مجازی ژرفا در سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر بوده است. هم اکنون اندیشکده فضای مجازی ژرفا بر افزایش بهره وری پیام رسان‌های بومی متمرکز شده است.
  1. نهضت ملی تولید محتوا
  2. تقویت پیامرسان‌های بومی
  3. توسعه استارت آپ‌ها
  4. پیگیری مباحث حقوقی حوزه فضای مجازی
  5. مشاوره در حکمرانی فضای مجازی به نهادهای ذی­ربط
  1. ایجاد تغییر معنادار در نظم کنونی محتوای فضای مجازی از 2 طریق دولتی و مردمی:
    – مردمی: شبکه سازی نیروهای مردمی تولید کننده محتوا در فضای مجازی
    –  دولتی: جهت دهی محتواهای انبوه تولید شده توسط حاکمیت یا با مجوز آن
  2. بهره گیری از فضای مجازی جهت توسعه اشتغال و افزایش تبادلات اقتصادی از طریق:
    – استفاده از ظرفیت استارت آپ‌های موجود
    – کمک به توسعه استارت آپ‌های نوپا

با پژوهشگران ما آشنا شوید

ژرفا مرکزی مطالعاتی است برای طراحی راهبردهای ملی

میثم قمشیان
مسئول اندیشکده

محصولات این اندیشکده

0
طرح‌ راهبردی
0
پروژه پژوهشی
0
هیئت اندیشه‌ورز
0
نشست‌ها

میزها

phonelink

میز مطالعات وضعیت شناختی

رفتارشناسی تولیدکنندگان محتوا، فهم الگوی مصرف محتوا

computer

میز بازی‌های رایانه‌ای

شناسایی و فعال سازی مروجان و فعالان سواد بازی در روبیکا

computer

میز نوجوان بین‌الملل

 شناسایی نوجوانان تولید کننده محتوا در پلتفرم روبیکا با نگاه حمایتی

keyboard_arrow_up